Avaluació de
recursos utilitzats:
Primer apropament
al microscopi: endevina el científic.
Aquesta activitat
està plantejada a primer d’ESO, a l’assignatura Ciències Naturals, just quan
es comença el primer bloc de biologia. Primer d’ESO és per molts alumnes el
primer cop en la seva carrera acadèmica en que es troben amb pràctiques de
microscopia. A l’assignatura de ciències naturals es treballa la cèl·lula i és
un moment clau per tant per introduïr el bon ús del microscopi.
A l’escola Tecnos,
el nostre mentor utilitza un exercici que em sembla força original per la
primera sessió:
Els alumnes
s’agrupen en grups de tres al laboratori. Tots han de dur bata i han de tenir
un comportament correcte per un laboratori. Cada grup té un microscopi (prou
bons, comprats no fa gaire) i cada alumne una fitxa amb tres exercicis. El
primer és un típic dibuix del microscopi amb les diferents parts indicades però
no etiquetades. El docent comença la sessió explicant i mostrant les diferents
parts del microscopi (ressaltant aspectes importants per la seguretat de
l’aparell com per on s’ha d’agafar). Durant l’explicació, els alumnes van
omplint l’esquema del microscopi. Tot seguit han de començar a treballar
autònomament amb l’exercici principal del recurs. El segon exercici consisteix
en cites que podrien haver sigut dites per científics claus de la biologia i la
microbiologia (Fleming, Mendel, Pasteur, Darwing,...). Els alumnes han
d’esbrinar el nom corresponent a cada cita. Els noms estan escrits en lletra
mida 1 en preparacions d’observació al microscopi, enganxades a porta-objectes.
Els alumnes han d’explorar el funcionament del microscopi per poder llegir les
diminutes lletres. Posteriorment a casa hauran de recercar informació per
emparellar els noms amb les cites que no coneguin. Al laboratori també hauran
de completar l’exercici 3, que consisteix en un seguit de preguntes referents
als augments que permet el microscopi. Les primeres preguntes fan referència al
microscopi que estan utilitzant per tant han de fer els càlculs a classe. La
resta són genèriques i es poden fer a casa.
Avaluació: Opino que l’actvitat
és molt interessant ja que és la manera que els alumnes comencin a treballar
amb el microscopi sense entrar encara en la complexitat de fer preparacions,
que mereix un bon temps de per si. Aquesta primera sessió permet que els
alumnes es comencin a familiaritzar amb el funcionament de l’eina que hauran de
fer servir en les sessions pràctiques al llarg de la resta de la unitat. És una
activitat força rica ja que els alumnes han de treballar la indagació, el
treball en equip, i les diferents competències de treball al laboratori, una
pràctica que cal que aprenguin a valorar i a tenir una actitud adequada. també
es treballa la cultura general científica, ja que els personatges que apareixen
en l’activitat són molt importants històricament i cal que els alumnes els
coneguin.
Posada en pràctica: Les sessions
d’aquesta pràctica han anat molt bé. Vam fer quatre sessions amb els grups
desdoblats de primer C i primer B, d’aquestes dues les va guiar el nostre mentor
amb la nostra col·laboració i dues les vam portar els practicants, una cada un.
En totes les sessions els alumnes van estar molt atents a les intruccions sobre
el funcionament del microscopi i van tenir una actitud força moderada per l’emoció
que els generava el estar al laboratori i treballar amb els microscopis. Van
començar de forma força barroera però amb les nostres instruccions aviat la
majoria podien utilitzar el microscopi correctament, no només pel que fa al
resultat (enfocar correctament) sinó també pel que fa a tot el procés (seure bé,
col·locar-ho tot a lloc, seguir els passos adequats, etc). Van apareixer alguns
problemes de comprensió ja que al imprimir els noms a mida 1 en alguns casos no
es podia llegir bé pel marge d’error de la impresora. En alguns casos la mateix
tinta moguda feia difícil llegir el nom. La majoria dels grups van poder fer totes
les parts de l’activitat que havien de fer durant la sessió. A l’inici de la
sessió pràctica de la setmana següent van corretgir l’exercici de les cites i
els noms que havien d’acabar a casa i en una gran proporció els alumnes l’havien
fet.
Proposta de millora: com a
millora jo proposaria que les preparacions microscòpiques donessin més
informació respecte el científic. Potser enlloc del nom una petita descripció
que calgui llegir, o un seguit de “peces” que calgui unir (pistes, diferents
paraules) per saber a què es dedicava cada personatge. Seria molt positiu que
els alumnes haguessin de treballar cooperativament i fos necessari que entre
els diferents grups haguessin de compartir la informació per poder resoldre
tots els casos. Així podriem tancar l’exercici a l’aula i estaria realment
vinculat el que han de cercar amb la resposta que han de trobar, ja que tal i
com està plantejat ara, tot i que és positiu que els alumnes puguin trobar
informació per internet, no cal arribar a llegir els noms ja que només amb la
cita i la cerca ja podries saber de qui es tracta.
-----------------------------------
Un treball d'investigació: Invexplica
Aquesta activitat
està plantejada a primer d’ESO, a l’assignatura Ciències Naturals. Especialment
en els primers cursos d’ESO és molt important no només donar continguts científics
sinó també transmetre valors i competències pròpies de la ciència. Aquest
recurs titulat “Invexplica” té com a finalitat que els alumnes facin un treball
rigorós d’investigació i puguin després transmetre als seus companys.
Els alumnes reben
aquestes intruccions:
Acompanyades d’una fitxa com la que teniu a continuació amb el tema i amb enllaços d’interès (clicant la cadena en el pdf original).
Els temes entre els quals escollir són:
-Som pols
d’estrelles! (sobre els àtoms i els elements)
-El grafè, el
material del futur.
-Com s’enlaira un
globus?
-Com s’enfonsa un
submarí?
-Coltan o la guerra
dels mòbils.
-Alquimistes, a la
recerca de l’or.
-Eureka! Arquímedes
i la corona.
-Surant a l’aigua.
Els alumnes han de
formar grups lliures de màxim quatre components i triar el tema que més els
cridi l’atenció (no es poden repetir). Llavors disposen de diverses sessions a
l’aula per treballar amb ordinadors i fer la cerca i la preparació de
l’exposició. Addicionalment en una de les hores de grup desdoblat que
coincideixi entremig de l’actvitat, els alumnes veuran xerrades del TED kids
per veure nois i noies de la seva edat fent bones exposicions en públic i poder
valorar així com hauria de ser una bona exposició, què han d’intentar fer i què
evitar. En l’última sessió s’exposen els treballs.
Durant les sessions
el docent es centra sobretot en que els alumnes utilitzin fons fiables i
processin la informació que agafen, no es limitin a copiar contingut que no
entenen. Es posa molt ènfasi en elements importants per fer una bona
presentació (el suport correcte, cridar l’atenció, no llegir, etc).
Avaluació: La proposta em va
agradar molt ja que és una activitat molt engrescadora per treballar naturalesa
de les ciències. Els alumnes no estan massa acostumats a fer investigacions
rigoroses ni a exposar i és una manera molt interessant de treballar aquests
dos elements clau de la ciència. El treballa obliga als estudiants a:
-Planificar una
recerca per contestar les qüestions que demana el tema.
-Valorar la
fiabilitat de les fonts de recerca i citar amb correcció una bibliografia.
-Processar i
interpretar la informació, així com seleccionar la informació adequada pel seu
nivell de comprensió.
-Treballar
coordinadament en grup. Repartir-se les tasques.
-Elaborar un suport
per l’exposició oral que acompanyi i ajudi.
-Seleccionar la
informació que cal exposar i com per fer-ho comprensible i didàctic.
-Utilitzar recursos
per una correcta i amena exposició oral.
Addicionalment
molts dels conceptes que sorgeigen en els treballs (flotabilitat, densitat,
concepte d’element, volum, etc) corresponen al currículum de primer i s’han
tractat o es tractaran durant el curs.
És per tant una
activitat molt rica i multicompetencial i que opino que pot ser molt
engrescadora.
Posada en pràctica: A la
pràctica podriem dir que l’activitat va ser un èxit ja que generalment els
alumnes van presentar treballs força ben construits en exposicions de bona
qualitat. Durant el desenvolupament vam poder participar molt ja que en les
sessions de treball autònom la feina de guia individualitzada per part del
docent era important i sent tres a l’aula ens vam poder implicar molt més. Vam
poder incidir força en que cerquessin en fonts fiables (no a yahoo respuestas) i amb l’ajuda de la
sessió adicional sobre les presentacions orals la majoria de presentacions van
incorporar elements per cridar l’atenció i van ser molt correctes tant en
contingut com en forma. Cal dir que, tenint en compte la diferència de nivell dels
continguts, en general les exposicions van ser molt més satisfactòries que unes
equivalents que van fer per la mateixa època els alumnes de primer de
batxillerat.
Proposta de millora: com a
millora jo proposaria incorporar algun petit element de coavaluació, no tant
dins el grup (on dia a dia vam poder monitoritzar els desajustos i desnivells
entre membres) sinó entre els diferents grups. Si els alumnes haguessin d’avaluar
les exposicions dels altres seguint un criteri concret (rúbrica) estarien molt
més atents a detalls que podrien resultar interessants de ressaltar. A part se’ls
introduiria en l’avaluació dels companys, una pràctica no massa habitual al
centre i que també requereix d’un aprenentatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada